Tego dnia Kościół oddaje cześć narodzonemu z Maryi Jezusowi, który objawia się światu jako Syn Boży, Mesjasz oczekiwany przez lud Izraela oraz Zbawiciel wszystkich narodów. Pogańscy mędrcy przybywający z odległych krain do Chrystusa pokazują, że przesłanie Ewangelii ma wymiar uniwersalny. Orędzie zbawienia nie ogranicza się do jednego narodu czy regionu, ale jest przeznaczone dla wszystkich ludzi i może wzbogacić każdą kulturę uszlachetniając to, co w niej dobre i piękne, oraz oczyszczając z tego, co ją pomniejsza i deformuje.
Msze św. w uroczystość Objawienia Pańskiego pod przewodnictwem biskupów:
- katedra gorzowska, godz. 10.30 – bp Tadeusz Lityński;
- kościół Najśw. Zbawiciela w Zielonej Górze, godz. 12.00 – bp Adrian Put;
- sanktuarium w Grodowcu, godz. 13.00 – bp Paweł Socha.
Charakterystycznym rysem liturgii sprawowanej w uroczystość Objawienia Pańskiego jest obrzęd błogosławieństwa wody, kredy i kadzidła. Kreda i kadzidło nawiązują do darów złożonych Chrystusowi przez pogańskich mędrców. Kreda służy do oznaczania drzwi domów, co ma być zewnętrznym znakiem przyjęcia Chrystusa. Napis C+M+B wraz z numerem kolejnego roku to skrót łacińskiego wyrażenia Christus mansionem benedicat – Niech Chrystus pobłogosławi mieszkanie. W Polsce dosyć często spotyka się również wersję K+M+B, co odpowiada przekazanym przez tradycję imionom trzech mędrców: Kacper, Melchior i Baltazar. Kadzidło, którego dym i zapach wznosi się do góry i napełnia całe pomieszczenie, symbolizuje modlitwę chrześcijańską oraz pragnienie życia na chwałę Boga.
W ostatnich latach uroczystości Objawienia Pańskiego towarzyszy w wielu miejscowościach Orszak Trzech Króli. Ta oddolna inicjatywa, ciesząca się życzliwością Kościoła, nawiązuje do dawnej polskiej tradycji kolędniczej i jasełkowej. Orszak upamiętnia wizytę pogańskich mędrców w Betlejem i hołd złożony przez nich narodzonemu tam Jezusowi. Ta wizyta stanowi wyraz poszukiwań wszystkich ludzi i każdego narodu, który w Chrystusie może odnaleźć spełnienie swoich oczekiwań i tęsknot.